SOSIAL KOMPETANSE

Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.

Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre. Barnehagen er en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løse konflikter og tar andres perspektiv. De kan ta hensyn og vise omsorg. Opplevelser av egenverdi og mestring, lek med jevnaldrende og tilhørighet i et positivt fellesskap skal prege barnehagen.

Vårt mål er å gi barn og voksne kunnskap, ferdigheter, holdninger og motivasjon til å kunne samhandle konstruktivt med andre. Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner.

Sosial kompetanse handler, kort sagt, om å mestre samspillet med andre. Sosial kompetanse er ikke medfødt, og utvikles heller ikke av seg selv. Dette skjer i samspillet barn imellom og mellom barn og voksne, i leken og alt som skjer i barnehagen. Verdier og holdninger utvikles på denne måten. Målet vårt er å tilrettelegge og skape forutsetninger for vennskap, trygghet, omtanke og utvikling av et positivt selvbilde.